Molla tutto e corri a leggerti Clay Shirky: “ZapMail and the Telecommunications Industry” è uno dei più chiari articoli mai scritti su come stia cambiando l’industria delle telecomunicazioni. Clay comincia ricordando il caso della rete fax di Federal Express:
This issue’s essay is about ZapMail, a business Federal Express tried and failed at. ZapMail was meant to be a proprietary fax delivery network, launched with great fanfare in 1984 and unceremoniously killed by 1986.
FedEx understood that faxing documents would be both valuable and cheap. They didn’t understand that their customers understood this too, and that the fax network would not be built by a few large corporations but by millions of individual, one fax machine at a time.
L’articolo continua con un parallelo tra quella storia e oggi, dove al posto del fax c’è il WiFi e il VoIP:
As with ZapMail, the principal threat to the telephone companies’ ability to shrink costs but not revenues is their customers’ common sense. Given the choice, an increasing number of customers will simply bypass the phone ompany and buy the hardware necessary to acquire the service on their own.
And hardware symbiosis will further magnify the threat of WiFi and VoIP. The hardest part of setting up VoIP is simply getting a network hub in place. Once a hub is installed, adding an analog telephone adapter is literally a three-plug set-up: power, network, phone. Meanwhile, one of the side-effects of installing WiFi is getting a hub with open ethernet ports. The synergy is obvious: Installing WiFi? You’ve done most of the work towards adding VoIP. Want VoIP? Since you need to add a hub, why not get a WiFi-enabled hub?
Si tratta di un futuro che non vedo l’ora si avveri. Per la cronaca, Cisco già vende adattatori Ethernet per telefoni analogici, non so se mi spiego…
Nel frattempo, e a conferma del fatto che le Telecoms non hanno capito niente (in gergo tecnico: “non saprebbero trovare il proprio culo con due mani”), leggiti come Telecom Italia ha lanciato una sperimentazione WiFi su Linate e Fiumicino, per tremila clienti selezionati a cui viene concesso solamente la posta elettronica e poco altro, da speciali palmari… palpabile il tentativo di mantenere il massimo controllo.
Tentativo inutile! Ogni resistenza è futile. Ma lotteranno fino all’ultimo lobbista per mantenere lo status quo: vedi la SMART Letter #82 di David Isen, intitolata “Here Comes the Bailout”. La vacca pubblica rimane l’ultima risorsa.