Office .Net, prezzi e copyright

Office XP è fuori da un anno, quindi puoi scommettere che entro dodici mesi uscirà la nuova versione versione. Office rappresenta più di un terzo del fatturato Microsoft e ha una quota di mercato attorno al 95%: è una mucca da mungere con regolarità.

Appare sempre più chiaro che le novità della prossima versione non saranno tanto funzionali (c’è qualche feature che vorresti aggiunta a Office?) quanto economiche, come riporta anche C/Net News:

“Under one scenario being considered by Microsoft, people could either buy Office and pay for the Web components separately on a subscription basis, or license both pieces for an annual fee. The latter option would give subscribers ongoing access to any product or online enhancements, but they would have to stop using Office if they failed to renew the software or if they bought it outright, said sources familiar with the product strategy…

…The tug-of-war between Microsoft and corporate customers over volume licensing is also an attempt by Microsoft to lock subscribers into contracts that will make them less likely to switch to competing products.”



Anche se Sun avesse un successo selvaggio con StarOffice, che costa solo un’ottantina di dollari, si stima che non supererebbe la soglia del 10% del mercato. Comunque in Sun sono convinti che le nuove licenze Microsoft faranno scappare molti clienti verso StarOffice:

“…Sun is spotlighting how Microsoft now requires Office buyers to sign maintenance agreements in order to get upgrades. Microsoft is “putting a gun to the head of a lot of folks in a very tight economic environment,” Jonathan Schwartz, chief strategy officer for Sun, told reporters Wednesday”

Invece su un piano completamente diverso si colloca Creative Commons:

“Creativity and innovation rely on a rich heritage of prior intellectual endeavor. We stand on the shoulders of giants by revisiting, reusing, and transforming the ideas and works of our peers and predecessors. Digital communications promise a new explosion of this kind of collaborative creative activity. But, at the same time, expanding intellectual property protection leaves fewer and fewer creative works in the “public domain”–the body of creative material unfettered by law and, to quote Supreme Court Justice Louis Brandeis, “free as the air to common use.”

Se Office è un buon prodotto, lo deve anche ai milioni e milioni di utenti che l’hanno usato, che hanno trovato bachi, che hanno richiesto migliorie e modifiche, e che si sono dati da fare aggratis.