Un altro autore che non smetto di rileggere è Stanislav Lem. Il suo romanzo più famoso è “Solaris“, ma a me era piaciuto molto anche “Il Congresso di Futurologia”.
I suoi romanzi e racconti appartengono al genere “Science Fiction”. Ma sono ambientati in un futuro sporco, sciatto, pieno di errori, dove non è stato risolto nessuno dei mali della razza umana: le nuove tecnologie li spostano solamente in una dimensione diversa. Senza Lem non ci sarebbe Moebius, e senza Moebius non ci sarebbe “Blade Runner”. Come dice Nathan Powers,
There are many reasons to read Lem. His stories, charged with invention and wit, never fail to entertain. At the same time, no living writer has used fiction to engage scientific problems as seriously as Lem, who views prognosis as one of literature’s most important functions. Ours is the age of cybernetics and genetics. We stand, precarious, on the verge of making not just new choices — for that is simply the human condition — but the new sorts of choices that technology makes possible; and there is little other than imagination available to guide our next steps. Stanislaw Lem shows that science fiction, now more than ever, is good to think with, and he has revealed rich new possibilities for the genre.